O różnicach kulturowych w biznesie najczęściej mówi się tam, gdzie występuje środowisko międzynarodowe. Bardzo często w korporacjach podejmowane są rozmowy na temat różnic kulturowych, które mogą wpływać na komunikację.
Wiele narodowości
W korporacjach z założenia bardzo często zdarza się, że muszą ze sobą pracować zespoły z różnych krajów, także bardzo odmiennych kulturowo. Każdy region świata ma swój własny pomysł na to jak najlepiej prowadzić biznes i jak prowadzić biznesowe negocjacje. Bardzo często zdarza się, że w jednym rejonie świata targowanie się jest jak najbardziej dopuszczalne, a wręcz pożądane, aby transakcja przebiegła z zadowoleniem dla obu stron. Bywa, że w innym regionie świata nie można negocjować ceny nawet o jeden grosz. Jak to źle przyjęte. Dlatego też przystępując do rozmów biznesowych z osobą z odmiennego kręgu kulturowego warto poznać ten krąg kulturowy i starać się poznać zwyczaje tam panujące. O różnicach kulturowych w biznesie napisano już bardzo wiele. Są nawet specjalne studia, które pomagają rozwikłać zagadki różnic kulturowych w biznesie. Różnice kulturowe w biznesie nie muszą być czymś uciążliwym. Na pewno takie różnice są ogromnym wyzwaniem, ale efekty mogą powodować wiele dobrego. Przede wszystkim uczestnicy rozmów biznesowych z odmiennymi różnicami kulturowymi mogą się bardzo wiele od siebie nauczyć. Jest to duża lekcja szacunku, bardzo cenna i wartościowa lekcja. Warto zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby starać się nie obrazić naszego partnera handlowego z innego kręgu kulturowego. Bardzo często sprowadza się to po prostu do przeczytania sobie o zwyczajach w innym kręgu kulturowym.
Relacje biznesowe i nie tylko
Różnice kulturowe są czymś na co zdecydowanie warto zwrócić uwagę w każdej relacji, nie tylko w relacjach biznesowych, ale także w relacjach przyjaźni czy też relacjach miłości, kiedy kobieta i mężczyzna z odmiennych kręgów kulturowych decydują się na związek ze sobą i na ślub. Kiedy my sami okazujemy szacunek osobom z innego okręgu kulturowego pragniemy też, aby wszystko działało w drugą stronę, czyli żebyśmy my sami też otrzymali ten szacunek od drugiej strony. Czasami tak bywa tak, że niestety kontrahent biznesowy z innego okręgu kulturowego nie okazuje nam należnego szacunku – pytanie czy robi to celowo czy też nieumyślnie. Chyba lepiej zawsze zakładać dobrą wolę drugiej strony. Prowadzenie biznesu jest łatwe nawet w swoim własnym kraju gdzie znamy przyzwyczajenia w swoich rodaków. Prowadzenie biznesu międzykulturowego to ciężki kawałek chleba, ale potrafi przynieść dużo satysfakcji.